Van alle vakgebieden heeft HR te maken met de meest uitdagende en variërende vormen van Communicatie. Naast de vele operationele en beleidsmatige taken, moeten HR specialisten tegenwoordig ook meester zijn in overtuigingskracht tijdens het werven van nieuw personeel, empathie hebben voor arbeidsverhoudingen en genuanceerd omgaan met de boodschappen naar werknemers. Best divers! Door de krachten van zowel HR als Communicatie te bundelen, wordt het geheel meer dan de som der delen. In deze blog vertelt Lucienne Prenger, Recruitment & Communicatie adviseur bij DION, waarom dit een sterke combinatie is.
Twee sterke vakgebieden
Klanten zijn belangrijk voor je organisatie, maar je eigen werknemers zijn minstens net zo belangrijk! Eigenlijk begint het zelfs daarmee. Het informeren en motiveren van werknemers op de juiste manier is voor HR specialisten een terugkerende uitdaging. Goede HR specialisten zijn beleidsmatig vaak zeer vakkundig en een betrouwbare bron van informatie, maar dat maakt ze niet per definitie goede communicators. Communicatie is namelijk weer een vak apart en vereist doorgaans veel empathie. En als er één gebied is waar empathie goed kan doen, dan is het HR. Empathie vergroot namelijk de tevredenheid en loyaliteit van werknemers: ze zijn gemotiveerder, productiever en minder vaak ziek. Om meer empathie in je organisatie toe te voegen is het daarom goed om de krachten van HR te gaan bundelen met Communicatie: een sterke combinatie! Als je beide vakgebieden goed hebt ingericht, kun je al een groot deel van “de wedstrijd” winnen. Er zijn namelijk genoeg gemeenschappelijke, impactvolle onderwerpen waar deze samenwerking zal bijdragen aan je succes en bovendien zeker zal zorgen voor een goede medewerkersreis. Beide disciplines zijn namelijk ècht een vak en kunnen elk vanuit hun eigen expertise -in verschillende fasen- bijdragen aan zowel werving, betrokkenheid en ontwikkeling.
Het begint bij de werknemer
We kennen natuurlijk allemaal leiderschap goeroe Simon Sinek wel. Hij deed eens een uitspraak waaruit af te leiden valt dat een goede klantreis start bij een goede medewerkersreis. Hij zei namelijk: “Customers will never love a company until the employees love it first.” Vrij vertaald: “Klanten zullen nooit van een bedrijf houden als de medewerkers er niet eerst van houden.” En zo is het precies! Misschien heb je het zelf al eens meegemaakt bij een bedrijf? Je hebt een medewerker aan de telefoon gehad en direct nadat je telefoon neerlegt denk je ‘die heeft geen plezier in zijn werk’. Dit idee is belangrijk(!), want het zegt al heel veel over hoe belangrijk zo’n medewerkersreis voor de klantreis (lees: jouw indruk) is.
Gezamenlijke doelen
Bevlogen werknemers die van hun werk houden en lekker in hun vel zitten, bruisen doorgaans van de energie. Het enthousiasme spat er vanaf; zij zijn fan en zij maken het verschil! Zorg je behalve voor een goede klantreis dus óók voor een goede medewerkersreis, dan krijg je het beste van beide werelden. Zowel HR als Communicatie is gericht op het informeren, motiveren en verbinden van (toekomstige) werknemers en daarom kunnen zij gezamenlijk voor diverse onderdelen een prachtige bijdrage leveren. Neem bijvoorbeeld thema’s als Recruitment & Employer Branding. Thema’s die ervoor zorgen dat potentiële werknemers zich sneller aangetrokken voelen tot een organisatie en werknemers èchte ambassadeurs van je organisatie laten worden. Dit (de reis) begint al op het moment dat iemand besluit op zoek te gaan naar een nieuwe baan en vervolgens een vacature tegenkomt van jouw organisatie. Alleen al aan de vacaturetekst zit een bepaald gevoel vast waardoor hij of zij besluit om wel/niet te reageren. Vervolgens zit er ook bij de gehele sollicitatieprocedure (correspondentie, de toon, etc.), de gesprek(ken) en de afwikkeling daarvan een beleving aan vast. Hetzelfde geldt voor de manier waarop het arbeidscontract wordt geregeld en opgesteld (en overige HR documenten) plus de inwerkperiode. En ook als een werknemer eenmaal in dienst is, dan brengt elke dag of periode ook weer een bepaalde beleving met zich mee (cultuur, interne communicatie). Kortom, hier stopt de medewerkersreis niet. Wellicht iets waar je niet dagelijks bij stil staat?
Investering
De combinatie van HR & Communicatie kan zo’n medewerkersreis voor je optimaliseren. Het zal er voor zorgen dat werkprocessen beter verlopen en werknemers zich meer betrokken voelen bij hun werk. Ze weten beter wat er speelt, zijn eerder bereid tot het delen van hun kennis en worden uiteindelijk ambassadeurs. We beseffen ons echter ook heel goed dat het creëren van ambassadeurschap de nodige inzet, tijd en onderhoud vraagt. Werknemers die elke dag het beste van zichzelf geven en bijdragen aan het succes van een organisatie is tenslotte geen vanzelfsprekendheid. Het vergt continu werken aan vele factoren die ervoor zorgen dat iemand zich aan een organisatie wil verbinden en zich verbonden blijft voelen: het vraagt een investering. Kijk daarom eens of je beide vakgebieden met elkaar kunt verenigen voor een optimalisatieslag óf bespaar je jezelf tijd en haal de kennis van buitenaf, de markt, naar binnen bij je eigen organisatie! Ga voor een frisse blik en laat ons – DION HR – jouw wegwijzer op het gebied van HR worden: wij hebben namelijk met DION HR* deze sterke combinatie al in huis. Overigens niet alleen met Communicatie, maar ook voor HR Advies, Ontwikkeling en Administratie.
Dus kun je wel een sparringpartner gebruiken als het gaat om instroom, doorstroom en/of uitstroom van werknemers? Mijn collega’s en ik helpen je met veel plezier op weg! Neem gerust eens contact met mij op via mail of bel naar 0523 – 208110. Ik vertel je er graag meer over.
Hartelijke groet uit Hardenberg,
Lucienne Prenger